maandag 30 januari 2012

Opname van agressieve en/of gestoorde patienten

*De traditie beweert dat de gesloten afdeling van de APZ  in beginsel de adequate afdeling is voor de behandeling en verpleging van deze patiënten populatie. Ze beschikken over de noodzakelijke deskundigheid, ervaring, en vaak ook architectuur. Voor opname van gewelddadige patiënten is een  Paaz  minder toegerust. Noch de opgenomen patiënten populatie, noch de architectuur van de afdeling, noch de deskundigheid van het personeel, zijn  adequaat om deze patiënten groep optimaal te verplegen.
*De praktijk laat zien dat elk schip zo zeewaardig is als de bemanning
*Onder bepaalde omstandigheden is het wel mogelijk om  deze groep patiënten op te nemen mits de volgende procedures worden gevolgd:
*Deze procedures worden geadviseerd om de opname van de patiënt zo efficiënt en veilig te laten verlopen zowel voor patiënten als personeel

VOOR OPNAME:
*De arts van het ontvangende ziekenhuis is verantwoordelijk voor de opname
*Hij/ Zij bepaalt de  coördinatie en het beloop van de procedure
*Van te voren wordt met de aanmelder/ crisis dienst medewerker afgesproken:
Onder welke juridische maatregelen de patiënt wordt opgenomen
Onder welke omstandigheden het vervoer naar het ziekenhuis gerealiseerd wordt
Welke veiligheidsgaranties aan de ambulance medewerkers zijn aangeboden
Op basis van welke feiten en argumentatie  wel of niet gekozen is voor politie begeleiding
Welke geneesmiddelen  eventueel toegediend kunnen/moeten worden om de opname onder   veilige omstandigheden zowel voor patiënt als medewerkers mogelijk te  maken
Een duidelijke tijd en plaats waar de patiënt wordt opgenomen is vastgesteld  
*Een opname die niet voldoet aan de veiligheidseisen van het ziekenhuis wordt onder geen enkele omstandigheid geaccepteerd. Management van agressie behoort niet tot het taken pakket van hulpverleners, wel van politie/ justitie
*De ontvangende arts regelt van te voren voldoende personeel om de patiënt te ontvangen. Het “showing of force” is tot op heden de best werkzame strategie
*Verpleegkundig personeel bereid van te voren de kamer waar de patiënt opgenomen wordt voor
*Eventuele medicatie, fixatie attributen, en andere middelen zijn klaargelegd om indien noodzakelijk onmiddellijk toegepast te worden
*Beveiligingspersoneel van het ziekenhuis is op de hoogte gesteld van tijd een plaats van de opname en staat gereed voor onmiddellijke  assistentie  

TIJDENS OPNAME
*De dienstdoende arts ontvangt de patiënt samen met het beschikbare personeel  
*Een zakelijke, vriendelijke, consistente, en begrenzende houding is op zijn plaats  
*Langdurige gesprekken “ter diagnostiek” bevorderen alleen de agressie  
*Het eerste doel van de opname is het herstellen van de noodzakelijke collaboratie met patiënt en niets anders  
*Onderhandelen over deze stap is zinloos. De patiënt heeft duidelijk de controle over zijn eigen gedrag verloren, anders was de opname niet gerealiseerd.  
*Van te voren aankondigen wat men gaat uitvoeren bevordert de agressie. Men moet communiceren tijdens het handelen.  
*De kern van de boodschap aan patiënt is “eerste rust en dan praten we verder”  
*De toediening van medicatie om dit doel te bereiken is in bijna alle gevallen noodzakelijk. Uitstellen, om een wonder te verwachten veroorzaak alleen maar schade zo wel bij patiënt als personeel  
*Uw plicht als gezondheid medewerker is conform the state of the art aan uw patiënt te bieden wat hij/zij op dat moment voor zijn herstel nodig heeft. De “juridisering” van uw handelen, is op dat moment van geen enkel belang  


 
2012©EmergenPSY


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.